Mag45

Alles-in-één B2B webshop met miljoenen producten

MAG45 realiseert meer klantenbinding door Episerver Commerce

Hoe krijg je miljoenen producten van 1.000 verschillende leveranciers, gemakkelijk vindbaar binnen één B2B webshop? En hoe houd je die webshop met zo’n enorm assortiment draaiende? Het in februari door het Deense Solar Group overgenomen MAG45 stond tot voor kort voor deze uitdaging. Na de samenwerking met Anchorman (expert in data excellence) voor de bouw van een big dataoplossing, koos MAG45 voor Episerver voor de realisatie van de webshop. In juli 2016 ging de webshop live met 450.000 producten in het systeem, inmiddels is dit aantal gegroeid tot meer dan een miljoen. Verwachting is dat in maart 2017 ongeveer 1,5 miljoen producten in Episerver Commerce zullen staan.

MAG45 is anders dan andere B2B webshops

MAG45 is een Industrial Integrator, met als doel het overnemen van de volledige supply chain regie van bedrijven. Zij zijn in staat om onder andere magazijnen, planning en inkoop over te nemen. MAG45 is een toonaangevende dienstverlener binnen de high-tech-, medical-, pharma- en foodindustrie.

De webshop van MAG45 werkt anders dan de standaard B2B webshops. Waar anderen een vast deel van het assortiment van een leverancier online zetten, zet MAG45 het totale assortiment online. Dit hoeft niet te betekenen dat dit alles ook aanwezig is in het ERP-systeem van het bedrijf, maar de klant kan het wel bestellen. MAG45 zorgt er dan voor dat dit product volledig geautomatiseerd wordt opgevoerd en bij de eindgebruiker terecht komt.

Laurent Chavagne is één van de weinige dedicated ‘Business Innovations Directors’ binnen ons land. Binnen zijn functie bij MAG45 houdt hij zich grotendeels bezig met het ontdekken en implementeren van nieuwe technische ontwikkelingen. Hij is verantwoordelijk voor het onderbrengen van de vele producten binnen de nieuwe MAG45 webshop

Enkel een artikelnummer was voldoende

In het verleden was het voldoende wanneer producten in de webshop enkel gezocht konden worden op basis van artikelnummer. Maar de digitale transformatie van de afgelopen jaren heeft ervoor gezorgd dat niet alleen de vraag, maar ook de gewenste beleving van bezoekers drastisch is veranderd. MAG45 merkte dit en stond daarom voor een uitdaging. ‘Klanten willen het gemak zoals zij die kennen van een consumentenwebshop, ook ervaren in een zakelijke omgeving. Daarnaast vragen zij om specifieke functies, zoals het kunnen inzien van factuurhistorie, orderhistorie en het kunnen bestellen van grote hoeveelheden producten. Wij moesten dus op zoek naar een webshop met een groot aantal B2B-functionaliteiten, waarin ook het inbouwen van specifieke toepassingen mogelijk was,’ zegt Chavagne.

Hugo, de grote dataoplossing en Episerver Commerce

Het onderbrengen van het extreem grote aantal producten en toeleveranciers was voor MAG45 nog een extra uitdaging. In samenwerking met Anchorman bouwden zij hiervoor de big dataoplossing ‘Hugo’, vernoemd naar rechtsgeleerde Hugo de Groot. Binnen deze oplossing is het mogelijk om volledig geautomatiseerd data te verrijken, te vinden en te matchen. Belangrijk voor een nieuwe webshop was dan ook dat de big dataoplossing direct geïntegreerd kon worden.

 

Chavagne vertelt: ‘Wij zijn op zoek gegaan naar pakketten die aan onze wensen en behoeften konden voldoen. Op basis van prijs en kwaliteit vonden wij Episerver Commerce zeer geschikt. Daarnaast was de implementatiepartner natuurlijk een belangrijk selectiecriterium. In Arlanet vonden wij een geweldige technische partner. Zij konden ook direct op de juiste manier samenwerken met de bouwers van onze big dataoplossing Hugo.’

E-commerce 2.0 met Agile Scrum

Nadat de keuze voor Episerver was gemaakt is met behulp van de Agile Scrum methode de implementatie gestart. ‘Deze manier van werken is ons zeer goed bevallen. Je ziet namelijk dat er gedurende het implementatieproces nog diverse wijzigingen moeten worden doorgevoerd. Door te werken met Agile Scrum wordt het eindresultaat wat ons betreft veel beter’ aldus Chavagne. ‘Met het resultaat wat we nu hebben, bouwen we voort naar e-commerce 2.0. We werken toe naar een geïntegreerde digitale oplossing waarin ieder gewenst product beschikbaar is en waar de klant alle benodigde informatie kan vinden.’

In februari 2016 is het implementatieproces begonnen en begin juli stond er een werkende webshop met 450.000 artikelen in het systeem. In november is het assortiment in de webshop gegroeid tot 1 miljoen. ‘Op wat kleine obstakels na met betrekking tot ons ERP-systeem, verliep het proces vlekkeloos. We werken met verschillende API’s waardoor de search engine in de big dataoplossing perfect werkt. Ook gaat het geautomatiseerd opvoeren van de producten naar ons ERP-systeem uitstekend. Hierover en over de snelle implementatie zijn wij erg te spreken. Onze verwachting is dat wij uiteindelijk ongeveer 1,5 miljoen producten in Episerver Commerce opnemen. Zeer specifieke producten zullen niet in ons systeem komen te staan, maar deze zijn wel op te voeren en uiteraard door klanten te bestellen,’ zegt Chavagne.

Gegarandeerde transparantie naar de klant

‘Voor iedere klant van MAG45 is een speciale oplossing bedacht, hierbij hoort ook een unieke prijsstelling. Deze optie hebben we geprogrammeerd in Episerver Commerce. Hierdoor kunnen wij onze klanten bedienen op de manier die zij verwachten. Wanneer een klant vraagt om een product wat niet standaard in onze webshop zit, voeren wij dit op in het systeem en wordt direct de juiste prijsafspraak doorgevoerd. Transparantie naar de klant is hierdoor gegarandeerd,’ legt Chavagne uit.

Zowel MAG45, als de klant kan in Episerver Commerce zelf de gemaakte afspraken onderhouden. Klanten zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen omgeving en hebben de mogelijkheid om zelf verschillende regels toe te passen. Hierdoor hoeft een klant zich niet constant tot ons te richten wanneer zij iets doorgevoerd willen hebben. Dit scheelt de klant wachttijd.

Concrete resultaten

Door te werken met Episerver Commerce is het voor MAG45 mogelijk om een zeer groot assortiment producten aan te bieden aan hun key accounts. De samenwerking met Arlanet heeft als resultaat dat dit razendsnel en soepel is gegaan. Chavagne voegt toe: ‘Onze verwachting is dat de mogelijkheden die het Episerver platform ons biedt zullen leiden tot meer klantenbinding. Het geeft de gebruikers van de MAG45 webshop de mogelijkheid om binnen een enorme hoeveelheid data (assortiment), snel en efficiënt de juiste producten en informatie te vinden.’ 

‘Wij zijn op zoek gegaan naar pakketten die aan onze wensen en behoeften konden voldoen. Op basis van prijs en kwaliteit vonden wij Episerver Commerce zeer geschikt'

Laurent Chavagne, Business Innovations Director at Mag45

laurent

Wil je met jouw B2B shop ook een B2C experience bieden? 

Wij vertellen je graag wat Episerver voor jouw kan betekenen.

Neem contact op met onze experts

Bezoek de website

www.mag45.com

Implemented by:

Premium partner

Partner contact
Paul de Metter
paul@arlanet.com

Partner contact
Paul de Metter
paul@arlanet.com