KeyMusic

Van Bricks naar Clicks

KeyMusic verbindt off- en online muziekwereld met nieuwe website

Als je een muziekinstrument koopt, wil je het aanraken, ervaren, bespelen. Toch speelt het internet vaak een belangrijke rol in het aankoopproces. Kopers van dergelijke instrumenten vragen gelijkgestemden om ervaringen en zoeken naar bijvoorbeeld de beste gitaar. Sinds een jaar biedt muziekwinkel KeyMusic de multichannel ervaring om aan beide behoeften te voldoen. Een combinatie van inspirerende content en een krachtige webshop als katalysator van de fysieke winkel.

Muziekinstrumentenwinkel KeyMusic is begonnen met een imposante winkel in het Belgische Sint Niklaas. 'Het is gevestigd in een oude bioscoop en heeft een enorme wow-factor', vertrouwt Richard Landman, marketingmanager bij KeyMusic, ons toe. 'Als je de hoofdzaal binnenkomt, dan krijg je een kick! De zaal hangt vol met gitaren, er staan drumstellen en allerlei andere instrumenten. Er gaat een wereld van muziek voor je open.' 

Van 3 merken naar 1 

In Nederland stond KeyMusic bekend onder de naam Rock Palace. Daar kwam nog een merk bij toen in 2013, na overname, ook de winkel van Feedback Muziek aan de keten werd toegevoegd. Dat was het moment dat de organisatie wilde veranderen: het voeren van drie merknamen was niet efficiënt. Daarbij waren de oude websites niet meer up-to-date. Het achterliggende systeem was zelfgebouwd en voldeed niet meer aan de moderne eisen. Zowel de merken als de websites werden teruggebracht tot één: KeyMusic met de website www.keymusic.com

'We waren zo groen als gras toen we aan het project begonnen', bekend Landman. 'We hadden geen ervaring met enterprise software. De complexiteit van het totale project was extreem. Daarom heeft  softwarebedrijf Arlanet ons in de initiële fase geholpen met de architectuur en implementatie van Episerver Commerce en CMS, het onderliggende systeem dat we zijn gaan gebruiken. Anders waren we vastgelopen. We hebben wel besloten om nooit honderd procent afhankelijk te worden van derde partijen. Arlanet heeft ons geholpen in de opstart, waardoor we nu met onze programmeurs een groot deel zelf kunnen doen. Zo kunnen we snel inspringen als er iets mis gaat.' 

E-commerce to the next level 

Daar komt bij dat Episerver een volwaardig e-commercemodule heeft, vertelt Landman. E-commerce is een belangrijk onderdeel voor KeyMusic, die in het verleden alleen muziekinstrumenten in de winkel verkocht. 'Daar gaan we in de toekomst van profiteren. In de nieuwste versie van Episerver die KeyMusic in gebruik gaat nemen, zitten commerce en content dichterbij elkaar. Voor bezoekers is het misschien niet gelijk zichtbaar, maar op termijn krijgen ze slimmere pagina's. Zo krijgen ze altijd de juiste informatie op het juiste moment.' 

'Het cms is heel krachtig', gaat Landman verder. 'Het staat allemaal in contentblokken die je makkelijk kunt verschuiven.' De combinatie met de commercemodule maakte de keuze voor Episerver definitief. 'Nu zijn commerce en content nog losse zuilen op bepaalde punten, maar in 2015 gaan we naar één systeem waarin je alles beheert.' Uiteindelijk moet alles doorzoekbaar worden met Episerver Find, waardoor alles bij elkaar komt. 

Het samenvoegen van de merken en websites is op 10 februari 2014 afgerond en sindsdien is de nieuwe website live. De verbeteringen zijn al direct zichtbaar. Zo is de nieuwe website een stuk sneller en kan het een hoger volume makkelijker aan. Er zit een betere navigatie in de site en de structuur is geoptimaliseerd. De cijfers laten het zien: de bouncerate is gedaald van zestig naar veertig procent. Bezoekers zijn nu 4,5 minuut op de website en in die tijd bekijken ze gemiddeld 4,85 pagina's. Per maand wordt de website 450.000 keer bezocht. 

Op de nieuwe website is ook ruimte gemaakt voor meer inspiratie. Er is gewerkt aan themapagina's en landingspagina's met redactionele content in plaats van commerciële content. Bezoekers kunnen er bijvoorbeeld tips vinden om hun gitaarspel te verbeteren. En er worden koopgidsen aangeboden om bezoekers te helpen met hun keuze, want hoe kies je nou de juiste akoestische gitaar uit? Er staat informatie over anatomie, geschiedenis, stijlen. Bezoekers kunnen zich volledig onderdompelen in de wereld van muziekinstrumenten. 

Marketing Automation

Voor de afhandeling van het e-mailverkeer en marketingcampagnes is gekozen voor Copernica, waarvoor een standaard integratie met Episerver Commerce beschikbaar is. Door deze integratie kunnen klanten, orders en winkelwagens volgens het principe van marketing automation worden afgehandeld. De ingerichte processen zorgen ervoor dat de juiste mails in de juiste taal en op het juiste tijdstip bij de klant terecht komen. De gekozen oplossing sluit hiermee volledig aan op de Episerver strategie van “best of breed” waarbij populaire pakketten eenvoudig kunnen worden geïntegreerd.

Online als extra kanaal 

'Het online kanaal zien wij als een extra filiaal. Overigens een steeds belangrijker kanaal, maar er moet een balans blijven tussen off- en online', aldus Landman. 'Klanten moeten instrumenten kunnen blijven aanraken, horen en bespelen. Van sommige producten is het fysieke aspect minder belangrijk zoals een hoofdtelefoon, maar een akoestische gitaar van duizend euro wil je voelen, proberen en vergelijken. Daar is in de winkel plek voor.' 

Ook in de software is de koppeling gemaakt tussen on- en offline. De winkelsoftware, het customer relationship management (crm-) en het content management systeem (cms) zijn allemaal geïntegreerd tot één systeem. Het kostte veel tijd en energie, vertelt Landman, maar het begint zich nu al terug te betalen. Zeker doordat bezoekers hierdoor een betere ervaring hebben: ze kunnen direct zien of iets in de winkel aanwezig is en krijgen automatisch een sms als een bestelling binnen is. Ook kunnen ze een instrument online bestellen en in de winkel ophalen of andersom. 

Landman: 'Vooral de outletafdeling is een knap staaltje integratie. In het winkelsysteem wordt automatisch aangegeven als een product te oud is. Dan wordt het vanzelf overgeboekt naar de afdeling 'outlet' en op de website als zodanig aangegeven. Daar komt bij te staan wat de staat van het muziekinstrument is en in welk filiaal het aanwezig is. Ook wordt vanuit Episerver direct een bericht gestuurd naar de externe partner via een geautomatiseerde feed. Die tussenpartij plaatst het op Marktplaats en Tweedehands.nl. Als ze echt geïnteresseerd zijn, kunnen ze vanaf die websites direct zien waar de winkel is en hoe je er komt. Dan is de cirkel weer rond.' 

De online toekomst 

Dat betekent niet dat de ontwikkeling voltooid is. KeyMusic blijft bouwen aan de website. Op sommige vlakken blijft het heel hard werken, vooral ten gunste van Google. 'Het is niet altijd even makkelijk, maar de themapagina's doen het erg goed. Op generieke zoekwoorden scoren we heel hoog, maar specifiek wat minder. Daarom blijven we sleutelen aan de pagina's.' Ook de winkels zijn meegenomen in deze ontwikkeling. Zo zijn alle filialen door Google gefotografeerd in 3D en kun je een virtuele rondleiding krijgen. Zo wordt de website een katalysator voor offline verkeer. 

De programmeurs blijven de website doorontwikkelen. 'Elke week doen we een nieuwe release. Soms klein en soms groot. Sinds kort hebben we bijvoorbeeld een productreviewsysteem. Klanten kunnen met sterretjes de kwaliteit van een product aangeven', vertelt Landman. Ook gaan verkopers aan de slag met tablets om ook vanuit de winkel naar de website te kunnen refereren. Zo wordt het offline kanaal ook een katalysator voor het online kanaal. 

"Het online kanaal zien wij als een extra filiaal. Overigens een steeds belangrijker kanaal, maar er moet een balans blijven tussen off- en online”

Richard Landman

ZO GEBRUIK JE CONTENT BINNEN E-COMMERCE

Download het gratis rapport van Econsultancy waarin duidelijk wordt hoe je digital marketing en commerce combineert voor het ideale recept.

Download het rapport gratis

Bezoek de website

www.keymusic.com

Implemented by:

Premium partner
Certified developers : 6

Partner contact
Paul de Metter
paul@arlanet.com

Partner contact
Paul de Metter
paul@arlanet.com


Benieuwd hoe Episerver werkt? Wij laten het je graag zien!

Benieuwd hoe Episerver werkt? Wij laten het je graag zien!